Allmänna villkor

Veckans middag är middagslösningen i abonnemangsform måndag till fredag. Vi levererar en matkasse med huvudingredienserna till fem middagar. Vi erbjuder ”standardkasse” för två vuxna och två till tre barn, ”2 personerskasse” för två vuxna, samt ”Xl-kasse” för 2 vuxna och 4-5 barn( eller 4 vuxna).

Som kund hos oss kan du välja på följande:

  1. Du kan få löpande leverans varje vecka
  2. Du kan prenumerera varannan vecka (jämn eller ojämn)
  3. Du kan beställa enskilda veckor utan bindningstid (då gäller alltid ordinarie pris)

Din beställning måste vara oss tillhanda senast söndag innan aktuell leveransdag.
Om ni ej angett en specifik vecka som ni önskar starta med era leveranser, så kommer er första leverans söndag eller måndag efter er beställning (beroende på vilken dag vi levererar till er bostadsort), under förutsättning att er beställning kommit in senast söndag klockan 24.00.

Tillval:

Fruktpåse:
Fruktpåsen finns i två storlekar: liten (39:-/vecka för vanlig eller 59:- för ekologisk) och stor (62:-/vecka för vanlig eller 99:- för ekologisk). Dessa levereras med samma intervall som er ordinarie matkasse och kostnaden för dem kommer på er vanliga faktura. För mer information läs under fliken ”fruktpåse” på hemsidan.

Allergier:
Vi erbjuder matkassar även för familjer med laktosintolerans, mjölkallergi, glutenallergi, fiskallergi samt fläskfri matkasse. I det mjölkfria alternativet byter vi ut mjölk, matlagningsgrädde, creme fraiche, matyoghurt, ost, färskost mot mjölkfritt alternativ. För det mjölkfria alternativet tar vi en extra avgift på 100 kr/ vecka.
I det glutenfria alternativet byter vi ut pasta, couscous, baguetter, knäckebröd, korv. Detta mot en extra avgift på 80 kr/ vecka.
I fiskfritt alternativ byter vi ut fisk och skaldjur mot lämpligt alternativ för aktuell rätt. Det kan vara kött, korv eller vegetariskt. För detta tar vi en avgift på 39kr /vecka. I det fläskfria alternativet byter vi ut varor innehållande fläskkött mot lämpligt alternativ mot en kostnad på 100kr/ vecka.
I det laktosfria alternativet byter vi ut mjölk, grädde, creme fraiche, matyoghurt och färskost mot laktosfritt alternativ. För det laktosfria alternativet tar vi en extra avgift på 20 kr/ vecka.
Önskar man något av allergialternativen, så ska detta anges vid beställning.

Frukostkasse:
Frukostkassen kan beställas tillsammans med matkassen. Kostnaden för denna är 475:- / kasse. Mer info finns på: Produkter: Frukostkasse.

Brödpåse:
Ni kan få tre olika limpor dagsfärskt bröd levererade tillsammans med er matkasse. Brödet är alltid mjölkfritt och kommer från Gylles bageri i Karlskrona.
Kostnaden för detta är 79:- /påse.

Leveranser

Leveransen sker till angiven leveransadress på söndagar för våra kunder i Karlskrona kommun, Växjö och i Kalmar, efter kl 14.00 och vårt mål är att alla kunder ska ha fått sin leverans före 21.00. För de kunder som bor i Ronneby, Karlshamn, Olofström, Sölvesborg, Skåne, Ljungby eller Halmstad gäller samma tider under måndagen. Dock kan det i undantagsfall hända att leveransen sker senare, men detta bara vid oförutsedda händelser, som tex. vid dåligt väglag eller om fordon går sönder.
Om ingen är hemma vid leveranstillfället, lämnar vi matkassen utanför er dörr och skriver klockslaget som leveransen är utförd på receptsamlingen. Vi kan då inte ansvara för matens hållbarhet eller för eventuell stöld. Tänk på att förvara råvarorna efter leveransen rätt, så att råvarorna håller sig fräscha. Om ni inte är hemma, sätt gärna ut en kylväska med kylklampar i.

Uppehåll

Om ni önskar att pausa er prenumeration enstaka vecka/ veckor, så gör ni detta lämpligen i kundportalen. Dock senast söndagen en vecka innan ni önskar pausa.
De leveranser som då pausas, men som ni blivit fakturerade för, krediteras då på er nästkommande faktura.
Obs. Detta gäller inte som uppsägning.

Beställning:

Beställning av våra tjänster görs enklast med hjälp av vårt beställningsformulär på hemsidan, men det går även att ringa in er beställning om ni ej har tillgång till Internet.

Beställningsformuläret genomförs i tre steg:

  1. Val av frekvens, storlek, variant samt eventuella tillval.
  2. Kunduppgifter.
  3. Betalningsalternativ.

När du har genomfört dessa samt godkänt Allmänna Villkor, så trycker du på ”Bekräfta/ Beställ” för att slutföra beställningen.
När detta är gjort räknas du som kund hos Veckansmiddag!
Då får du även ett automatiskt mail till din mailadress, som talar om vad du uppgett och beställt.
Efter några dagar får du även ett mail med kundnummer.

Kunduppgifter

Varje kund kan själv redigera sina kunduppgifter i vår kundportal och det är varje kunds egen skyldighet att dessa uppgifter är aktuella och korrekta.
För att ändra dessa loggar ni in i kundportalen med ert kundnummer samt lösenord eller er mailadress och lösenord.
Leveransen sker till den adress ni har angivit.

Veckansmiddag förbehåller sig rätten att göra kreditupplysningar på blivande prenumeranter. Därför begär vi personnummer vid beställning. I de fall det förekommer betalningsanmärkningar förbehåller vi oss rätten att kräva betalning i förskott genom kortbetalning. Om inte detta sker makulerar vi beställningen.

Som kund hos Veckansmiddag kan du vara säker på att dina personuppgifter inte
säljs vidare till andra företag.

Betalningsalternativ, betalning och fakturering

  1. Pdf:faktura via mail
  2. Pappersfaktura. Miljöavgift på 39 kr tillkommer per faktura.
    Fakturan skall betalas till Veckansmiddags bankgiro 428-0855.
    Vid betalning så uppger du fakturareferens t.ex: 102349.Om ni önskar extra leverans eller vill pausa någon/ några veckor kommer dessa veckor att regleras på nästkommande faktura.De som får löpande leveranser och valt faktura via mail eller post,faktureras runt den 25;e varje månad i förskott. Där finns kommande månads bokade leveranser med. De som inte väljer löpande leverans kommer att få fakturan då vi mottagit er beställning.
  3. Kortbetalning med Visa eller Mastercard, som dras efter varje leverans.
    Detta kräver registrering av ert kort hos Nets (genom beställningsformulär/ kundportal), som tillhandahåller denna betalningslösning.
    För att slutföra denna registrering begär Nets att få dra 1 krona från ert konto för att se att detta är aktivt samt att kortnumret är korrekt.
    Om ni ej slutför registreringen skickar vi fakturan till er med posten och då tillkommer miljöavgift enligt ovan.
    Kortbetalningen genomförs varje måndag och i samband med detta skickar vi ett mail till er för er vetskap. Om vi ej lyckas dra summan från ert konto, skickar vi ett mail till er. Om vi ej ännu på torsdagen lyckats dra summan från ert konto, skickar vi faktura med posten enligt ovan.

Betalningsvillkor vid faktura: 10 dagar

Om betalning uteblir i fem (5) dagar efter förfallodatum, postas en påminnelsefaktura med 10 dagars betalningsvillkor,
en avgift tillkommer då om 100 kr + extra fakturaavgift.
Om betalning enligt avtal ej är oss tillhanda senast 30 dagar efter
ursprungligt förfallodatum går ärendet automatiskt vidare till inkasso. Vi samarbetar i dessa frågor med Eko Jur Inkasso.
Veckansmiddag kan göra uppehåll på sommaren och runt julen. Vilka veckor detta gäller kommer att stå på hemsidan samt i receptbladet i god tid innan uppehållet börjar. En prenumeration fortsätter automatiskt efter uppehållen.

Uppsägning
Uppsägning skall ske skriftligen via E-mail till kontakt@veckansmiddag.se och du kommer då att erhålla en bekräftelse på din uppsägning.
Du som har kortbetalning som betalsätt kan säga upp tjänsten när som helst i månaden, dock senast söndagen innan den träder i kraft. Du som faktureras via mail eller post kan säga upp tjänsten när som helst i månaden,  dock kommer redan fakturerade kassar att levereras innan uppsägningen träder i kraft och inbetalda belopp återbetalas därför inte. I de fall där kunden väljer att aktivt boka av någon av leveranserna under fakturaperioden kommer denna att lagras som förbetald för att nyttjas vid senare tillfälle.
Utebliven betalning gäller inte som uppsägning.

Veckansmiddag lagrar och uppdaterar dina kontaktuppgifter för att underlätta service, administration och extraerbjudanden.